
Dichte gordijnen zijn doorgaans een keiharde voorwaarde wil zij in huis met een sexy foto instemmen. Ze komen in alle patronen voorbij in de geschiedenis van het genre. Ik denk af en toe de bloemetjes of de kleurbanen in een stof te herkennen. Staarde ik, hongerend naar het grootse en meeslepende leven dat ik nog zou gaan leiden, op mijn jongenskamertje niet ooit naar exact zo’n zelfde gordijn? Een vreemde gewaarwording om daar dan vijftig jaar nadien ineens een blote en gewillige vrouw tegen afgebeeld te zien. Dus zoiets deden gewone moeders in gewone huizen toen al in het echt?
Voor de ene blootfotograaf was het genoeg, zo’n achtergrondje. Een ander wilde dat een gordijn meer was dan een neutraal decorstuk. Zo iemand vroeg dan zijn echtgenote of vriendin om er ook iets mee te dóen, zoals de maker van de foto hierboven. Zij beeldt iets uit, maar we kunnen slechts gissen naar het idee erachter. Misschien dat de buurman of buurvrouw van de overkant er lekker mee moest worden gemaakt, hoewel er voor een opwindend schaduwspel wel erg weinig licht door de raambekleding valt.
Die intentie kan ook ten grondslag hebben gelegen aan de foto hieronder van de vrouw die in haar ondergoed, en voor de halfopen vitrage, een heel eigen act opvoert. Ik heb in mijn verzameling inmiddels een aantal historische foto’s waarop vrouwen geheel of gedeeltelijk bloot in huis gymnastieken, yogaën en mediteren, maar dit is de eerste karateka ertussen. Benieuwd wat de buren er indertijd van hebben gevonden.

Vrouwen die op erotische wijze voor open gordijnen en/of vensters poseerden, hoefden dat trouwens niet uitsluitend te doen om het spannende effect dat ze ermee in de kijker liepen. Ze projecteerden er ook de mannelijke fantasie mee die je onder de noemer ‘Waiting for the man’ zou kunnen rangschikken.
Ik zag de term laatst letterlijk worden gebruikt bij een blootfoto van een uit het raam hangende vrouw, en snapte de meneer achter de camera meteen. Zo stel je je thuiskomst alvast voor als je bijna klaar bent met het rooien van de bieten of met de laatste loodjes van het dagelijkse kantoorwerk. Het is een subcategorietje op zichzelf.


Nb: Waarom sommige vrouwen die ‘op hun man wachtten’ er tegelijkertijd het Zwanenmeer bij dansten, moet hier onopgehelderd blijven.